Retningslinjer og gode råd for planlæggeren af en kanotur.
1. Kanosæsonen er i perioden, hvor vandet er mindst 10 grader og der må ikke sejles før,
Det er vandet for det meste i perioden 1. maj – 31. oktober, men det er temperaturen, man skal rette sig efter og ikke datoen.
Sejler man, når vandtemperaturen er under 10 grader, så risikerer man, at der kan opstå farlige situationer, hvis nogen falder i vandet.
2. Indhent oplysninger om vejrforhold i sejladsområdet før sejladsen påbegyndes
Lederen er ansvarlig for at indhente oplysninger om vejforholdene i sejladsområdet, før kanosejladsen.
Angivelse af en maksimal vindstyrke er i mange tilfælde misvisende for kanosejlads, da vindens virkning på vandet afhænger af omgivelserne. Vinden kan forstærkes i forbindelse med skov og stejle skrænter eller klipper; men der kan også være passager med læ. Bølgernes højde afhænger udover vindes styrke også i høj grad af frie strækninger. På store søer kan bølgerne hurtigt blive så høje, at kanosejlads ikke er mulig. Endelig bliver man fanget i hårdt vejr, vil sikker sejlads være at søge søens læside, hvor man kan sejle tæt ved land.
Det er kun lederen, som afgør, om det er forsvarligt at sejle.
3. Alle skal bære godkendt redningsvest eller svømmevest
Under hele kanosejladsen skal man ALTID bære redningsvest eller svømmevest også selvom det er varmt, solen skinner, og vandet er havblik (er det for varmt til redningsveste eller svømmeveste, er det for varmt til at sejle). Svømmervest må ikke bruges af børn (under 18 år) og usikre svømmere. De skal være iført redningsvest.
Der må kun anvendes redningsveste eller svømmeveste (ikke sejlervest eller flydevest) påsat refleksbånd, skridtstropper og som er godkendt af Søsportens Sikkerhedsråd og Dansk Varedeklerationsnævn eller CE.
4. Sejl kun i godkendte kanoer
Inden kanosejladsen skal kanoinstruktøren sikre sig, at kanoerne er hele og uden revner eller huller.
Endvidere skal kanoerne være forsynet med flydemidler som er placeret i kanoens stævn og toft.
5. Alle skal have indøvet redningsøvelse
Lederen skal indøve redningsøvelser med deltagerne på et så tidligt tidspunkt af sejladsen som muligt, og i hvert fald inden man sejler ud på store søer eller åbent vand.
Ved redningsøvelse forstås:
Tømning af kanoen for vand og øvelse i at komme fra vandet og op i kanoen igen.
6. Behandl kanoen varsomt
Da kanoen er et forholdsvis spinkelt fartøj, skal den behandles varsomt.
I vandet skal man undgå, at den kommer til at støde på grund. Dette gælder også ved pakning af bagage og udstyr samt ved ombordstigning.
Endvidere skal man være opmærksom på ikke at støde på sten, grene, sandbanker eller lignende.
På land skal kanoen altid vendes med bunden opad.
7. Læg altid besked i land om, hvor I sejler og hvornår I er hjemme igen
I en kreds, hvor der foregår kanosejlads, skal der være udpeget en kanoinstruktør, som over for kredsbestyrelsen er ansvarlig for det sikkerhedsmæssige tilsyn med den praktiske kanosejlads.
Inden kanosejladsen påbegyndes, skal der lægges besked hos en kontaktperson i land med oplysninger om, hvem der deltager i sejladsen, hvor der sejles (husk rute eller turbeskrivelse), samt hvornår turen startes, og hvornår de forventes tilbage igen.
8. Sejl aldrig alene
For at opnå størst mulig sikkerhed, bør der altid være mindst to kanoer ved kanosejlads på større søer og åbent vand. Hvis en kano kæntrer, kan mandskabet i den anden kano hurtigt hjælpe med bjergning.
Lederen skal ved store hold være opmærksom på at holde kanoerne tæt sammen. Hvis deltagerne ikke lærer at holde sig tæt sammen, vil det blive meget vanskelligt, når situationen kræver det.
9. Sejl altid tæt ved land
Sejl tæt ved land, - ikke kun af hensyn til sikkerheden; men også fordi man tæt ved land ser og oplever mest.
Vær opmærksom på, at bølgerne vokser ved større afstande til land, ligesom vind og strøm også påvirker kanoen. Derfor kan det blive vanskeligt, at padle tættere på land, hvis situationen kræver det.
10. Stå aldrig op i kanoen
En kano kæntrer aldrig af sig selv. Naturkræfterne kan være årsagen; men ofte er det de ombordværende personer, der forårsager kæntringen.
Det er vigtigt at undgå pludselige uoverlagte bevægelser med kroppen. Kanoroerne skal beherske sine bevægelser og i det hele taget tillægge sig en rolig rytme.
Naturligvis står man aldrig op i en kano, idet kanoen er mest stabil, når tyngdepunktet er så lavt som muligt. Den bedste og sikreste padlestilling opnås, når man sidder på knæene og støtter bagdelen med tværbrættet uden dog at sidde på dette.
Endelig skal man undgå at bytte plads i kanoen, mens den er på vandet.